pondělí 16. září 2013

Semivegetariánství

Krásný pondělní večer sluníčka :)


Dnes jsem se rozhodla sepsat článek, který se týká mě, mé životosprávy a možná by vás mohl zajímat. Hodně lidí se totiž jen udiveně kouká, když před nimi vyslovíte pojem Semivegetariánství. Možná se někdo z vás stejně udiveně koukal na nadpis článku, tak jsem se rozhodla že vás zasvětím do tajů tohoto pojmu a vysvětlím, co se za ním skrývá. Protože já sama mám s tímto pojmem a životním stylem hodně společného. A u nás v České republice není moc rozšířen.

  • Vegetariánství


Vegetariánský způsob stravování je definován jako strava bez masa, ryb a drůbeže a bez produktů obsahujících tyto složky. Stravovací návyky vegetariánů jsou ale různorodé, a proto je nutné složení výživy posuzovat individuálně. Přesto je vhodné používat přesné pojmenování určitých typů omezení živočišné bílkoviny.

  • Lakto-vegetariánství

Lakto-vegetariáni z živočišných potravin konzumují pouze mléko a mléčné výrobky (jogurty, sýry).

  • Lakto-ovo-vegetariánství

Lakto-ovo-vegetariáni jedí stravu založenou na obilovinách, zelenině, ovoci, luštěninách a semenech. Vedle potravin rostlinného původu běžně konzumují také vejce, mléko a mléčné výrobky, ale nepřijímají žádné maso, uzeniny, drůbež ani ryby.


  • Veganství

Vegani, neboli striktní vegetariáni, odmítají veškeré potraviny živočišného původu (včetně medu). Veganská strava může přinášet určitá rizika podvýživy.

  • Semivegetariánství
Semivegetariánství je nejmírnější vegetariánskou formou. Někteří autoři tento způsob výživy dokonce za vegetariánství nepovažují. Jeho základem jsou potraviny rostlinného původu doplněné o nízkotučné mléčné výrobky, vejce a občasnou konzumaci ryb a drůbeže (méně než jedenkrát týdně). Jediné, co semivegetariáni odmítají, jsou červené druhy masa a samozřejmě také uzeniny.

JÁ A SEMIVEGETARIÁNSTVÍ

Jak už jste mohli pochopit z nadpisu článku a i ze samotného obsahu, já jsem semivegetariánka. Mohla bych vám tu dlouze popisovat jak jsem se k tomuto způsobu života dostala, ale já to vlastně nevím. Asi před rokem mi tak nějak ze dne na den přestalo chutnat červené maso, tak jsem skončila s jeho konzumací a pouze s drůbežím jsem si krásně vystačila. 

Přechod na tuto stravu mi nečinil problémy, šlo to samo. I když je semivegetariánství nejmírnější formou vegetariánství jako takového, člověk si musí dávat dobrý pozor na své tělo a životosprávu. Člověk byl stvořen jako všežravec a proto se tělo s různými ztrátami těžko vyrovnává. Proto pozor na to, co tělo udělá,když mu odeberete veškeré červené maso, jsou v něm i důležité vitamíny. 


Já jsem zatím neměla větší problémy, ale mám potíže s redukcí váhy, občas s trávením. Ale není to nic závratného a já doufám, že se to nebude zhoršovat, musím vše pečlivě hlídat a vitamíny doplňovat. I tak bych semivegetariánství doporučila. :)

4 komentáře:

  1. Upřímně si myslím, že jsou tyto druhy životosprávy u nás už celkem rozšířené... :)
    Ale je fakt, že člověk si při nich opravdu musí hlídat, co a jak jí, protože tělo se jinak ozve. Ale v dnešní době, kdy se dá bez problémů sehnat spousta věcí, včetně různých bílkovinných "náhražek" (to slovo nemám moc ráda), či doplňků stravy, už to není až tak těžké. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsou An, ale ne všechny tolik, jak by si zasloužily :)
      To je pravda, člověk prostě nějakou tu náhražku snést musí, když chce žít tímhle způsobem..:)

      Vymazat
  2. Jsem 6 let vegetarián, přesněji lakto-ovo. To, ale od začátku roku, před tím jsem vajíčka nejedla. Nebudu říkat, že mi nic nechybí, nevím jak se to projeví za pár let, ale zatím jen samé pozitiva :) už bych to neměnila

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přeji, aby ta pozitiva stále zůstávala a negativa nepřicházela..:)

      Vymazat